Valentino adv, between art and fashion

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Since when Chiuri and Piccioli are creative directors of maison Valentino I developed a kind of adoration for each collection, and often for the original and fabulous adv too.
A/W 2013-14 campaign doesn’t disappoint us, perfectly in line with the mood of the collection that includes a spiritual and poetic essence, for a woman who chooses a refined austerity, where are the details that make the difference.
The details are just what values ​​the works of Flemish painting of the seventeenth century, a clear inspiration for the adv in collaboration with the Dutch photographers Inez and Vinoodh, pervaded by a “magical realism” in which details make everyday unique.
As in the oil paintings of expert Flemish masters who through the light investigate with incisiveness objects and figures in space, embroidery, inlays and beads catch the eye in the shots.
The same accessories that populate our dreams and wishlists peep out of the still lifes, as they were an integral part of them (thumbs up especially for trompe l’oeil Mary Janes!).
This reference to art is definitely emphasized by models’ plastic poses, who as Madonnas, give theirselves to the glass with graceful gestures.
I think this campaign is of great impact on every level of interpretation: at plastic level colors and lights strike me a lot, on a figurative level the strong quotations definitely do it, but it strike me the most especially at the strategic level in which Valentino wants to draw attention once again on craftsmanship and savoir-faire. The concept is “dress as a work of art” and it’s for this that the Flemish imaginary -so focused on detail- lends itself to the maison’s aim so well. An advertisement that chooses to enhance and centralize the product, but with the usual magic that Valentino’s world carries with itself.

Da quando Chiuri e Piccioli sono alla direzione creativa della maison Valentino ho sviluppato una sorta di adorazione per ogni collezione, e spesso anche per gli originali e fiabeschi adv.

Non delude le aspettative la campagna A/I 2013-14, perfettamente coerente con il mood della collezione che racchiude un’essenza spirituale e poetica, per una donna che sceglie una raffinata austerità, in cui sono i dettagli a fare la differenza.

I dettagli sono proprio ciò che valorizza le opere della pittura fiamminga del XVII secolo, chiara ispirazione per l’adv realizzato in collaborazione con i fotografi olandesi Inez e Vinoodh, pervaso da un “realismo magico” in cui sono i particolari a rendere unica la quotidianità.

Come nei quadri ad olio dei sapienti maestri fiamminghi che tramite la luce indagavano con incisività oggetti e figure nello spazio, ricami, intarsi e perline catturano lo sguardo negli scatti.

Gli stessi accessori che popolano i nostri sogni e wishlist fanno capolino tra le nature morte, quasi ne fossero parte integrante (pollice in su in particolare per le Mary Janes trompe l’oeil!).

Questo richiamo all’arte è sicuramente enfatizzato dalle pose plastiche delle modelle, che come Madonne, si concedono all’obiettivo nella grazia dei loro gesti.

Trovo che questa campagna sia di grande impatto su ogni livello interpretativo: a livello plastico mi colpiscono i colori e le luci, a livello figurativo sicuramente il forte citazionismo, ma soprattutto a livello strategico Valentino vuole ancora una volta richiamare l’attenzione sull’artigianalità e il savoir-faire. Il concept è quello dell’abito come opera d’arte e appunto per questo l’immaginario fiammingo –così concentrato sul dettaglio- si presta allo scopo della maison. Una pubblicità che sceglie di valorizzare e centralizzare il prodotto, ma con la solita magia che il mondo Valentino trascina con se.

Rebecca

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Adriaen Van Utrecht, Vanitas, 1642 (via Google)

Adriaen Van Utrecht, Vanitas, 1642 (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Johannes Vermeer, Girl with a pearl earring, 1665 (via Google)

Johannes Vermeer, Girl with a pearl earring, 1665 (via Google)

Hendrik Kerstens photo (via Google)

Hendrik Kerstens photo (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Valentino A/W 2013-14 adv (via Google)

Hendrik Kerstens photo (via Google)

Hendrik Kerstens photo (via Google)

Hendrik Kerstens photo (via Google)

Hendrik Kerstens photo (via Google)

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8 Responses to Valentino adv, between art and fashion

  1. Marimar says:

    love valentino!
    great selection photos!
    Marimar
    http://www.laruedelamode.com

  2. shantal says:

    amazing pics!! valentino is unique !

    SHAN
    http://www.memyheelsandi.com

  3. patricia says:

    I love Valentino, it is one of my favorite designers!!
    xoxo
    https://www.bloglovin.com/blog/4487669

  4. Pingback: Let the music play | Almost Insiders

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