Shoes dilemma

Conceptual work by Matilde Aamodt (via www.matildepernille.no)

Conceptual work by Matilde Aamodt (via http://www.matildepernille.no)

Objects of desire and fashion accessories par excellence, shoes are often placed on top of every fashionista’s wish list, emblems of charm, sensuality and eroticism. But they are the heart of great questions too: have you ever asked yourselves what is the gravitational law that allows our heavy butts to stand on invisible 12cm stilettos? Have you ever wondered if there is an oscar for all those times that we smile whereas we would just take our shoes off and let our suffering flows? While you’re pretending to be delicate fairies on your high heels, running into the risk of looking like a t-rex with meniscus’ problems, have you ever asked yourselves “who the hell made ​​me do that?”?

Few knows in the original Grimm brothers’ version of Cinderella the stepsisters Anastasia and Drinzella cut their fingers and heels to fit the little glass slipper, but they’re betrayed by blood traces and they can’t fool the Prince. That’s what I thought the other night when I wore for the first time my new shoes, Primark review of the iconic Louboutin Pigalle that I dreamed about for months, hoping to find a good low cost version. Even though they seem altogether comfortable at first try, after five minutes I began to suspect that he had exchanged the right and the left shoes, and after twenty minutes I realized that probably, even though I have a tiny foot, I’d should amputate the little fingers to be able to walk more than five feet without looking like Way of the Cross’ walker-on.

The 1992 sculpture “Glass Slipper” by artist Camille Norment which is part of the project “Doloris, voluptatis, absurdus” is a shoe built with fragments of splintered glass and perfectly expresses the link between pain and fashion, beauty and suffering, combinations that we live every day.

Heels have ancient origins, dispersed in every culture; used by both male and female, could indicate the social status level or even have functional purposes, such as pianelle or Japanese geta, which raised the wearers from the dirt in the streets.

Ecstasy and agony have become a feature of our femininity that makes us more confident with ourselves and feel powerful and desirable. Will we keep holding on this masochistic struggle between comfort and beauty forever?

 

Oggetti del desiderio ed accessori fashion per eccellenza, le scarpe si posizionano spesso in cima alle wishlist di ogni fashionista, emblemi di fascino, sensualità ed erotismo. Sono però al centro anche di grandi interrogativi: vi siete mai chieste quale sia la legge gravitazionale che permette ai nostri pesanti sederi di reggersi su stiletti invisibili di 12 cm? Vi siete mai domandate se esista un oscar per tutte quelle volte che sorridiamo e vorremmo solo toglierci le scarpe e sfogare la nostra sofferenza? Mentre fingete di essere delicate fatine sui vostri tacchi alti, incorrendo nel rischio di somigliare ad un t-rex con problemi al menisco, vi siete mai chieste “chi me l’ha fatto fare?”?

In pochi sanno che nella versione originale di Cenerentola dei fratelli Grimm le sorellastre Anastasia e Genoveffa per calzare la scarpetta di cristallo si tagliano le dita ed il tallone, ma vengono tradite dalle tracce di sangue e non riescono ad ingannare il Principe. E’ quello che ho pensato l’altra sera quando ho indossato per la prima volta le mie scarpe nuove, rivisitazione di Primark delle iconiche Pigalle di Louboutin che per mesi ho sognato, sperando di trovare una degna versione low cost. Sebbene alla prima prova fossero sembrate tutto sommato comode, dopo cinque minuti ho iniziato a sospettare di aver scambiato la destra e con la sinistra e dopo venti ho realizzato che probabilmente, nonostante io abbia già un piede minuto, avrei dovuto amputarmi i mignoli per riuscire a camminare per più di cinque metri senza sembrare una figurante della via crucis.

La scultura “Glass Slipper” dell’artista Camille Norment che fa parte del progetto “Doloris, voluptatis, absurdus” del 1992 è una scarpetta costruita con frammenti scheggiati di vetro ed esprime alla perfezione il legame tra il dolore e la moda, la bellezza e la sofferenza, binomi che noi donne viviamo ogni giorno.

Le scarpe col tacco hanno origini lontane e disperse in ogni cultura, di uso sia maschile che femminile, potevano indicare il livello di status sociale o avere addirittura scopi funzionali, come le pianelle o la geta giapponese, che sollevavano dal fango delle strade chi le indossava.

Estasi ed agonia sono ormai un elemento caratterizzante della nostra femminilità che ci rende più sicure di noi stesse e ci fa sentire potenti e desiderabili. Continueremo per sempre questa masochistica lotta tra la comodità e la bellezza?

Rebecca

 

"Glass Slipper" by Camille Norment (via www.norment.net)

“Glass Slipper” by Camille Norment (via http://www.norment.net)

Alexander McQueen Armadillo shoes (via google)

Alexander McQueen Armadillo shoes (via google)

Casadei (via google)

Casadei (via google)

Venetian chopine worn by courtesans, Renaissance (via google)

Venetian chopine worn by courtesans, Renaissance (via google)

Dolce e Gabbana (via google)

Dolce e Gabbana (via google)

Japanese geta (via google)

Japanese geta (via google)

Le Silla (via google)

Le Silla (via google)

Louboutin Pigalle (via google)

Louboutin Pigalle (via google)

Manolo Blahnik (via google)

Manolo Blahnik (via google)

Valentino rockstud (via google)

Valentino rockstud (via google)

Ferragamo, 1936 (via google)

Ferragamo, 1936 (via google)

 

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